خانه / سامانه اینترنتی / سامانه صیاد بانک مرکزی
سامانه صیاد بانک مرکزی

سامانه صیاد بانک مرکزی

[contact_info title] 

ثبت چک در سامانه صیاد، در حال حاظر فقط از طریق اپلیکیشن های معتبر و یا سایت بانک (اینترنت بانک و همراه بانک) انجام خواهد شد. البته نحوه ثبت چک در سامانه صیاد توسط تمامی این اپلیکیشن ها به یک صورت می باشد. اما جهت استعلام چک در صورت ثبت اطلاعات آن از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی انجام خواهد شد.

باتوجه به قوانین جدید بانک مرکزی، هر فردی که اقدام به صدور چک و یا دریافت چک می کند، می بایست در سامانه صیاد آن را ثبت کند. در واقع سامانه صیاد بانک مرکزی به این دلیل به وجود آمده است که تعداد برگشتی ها و صدور چک های بی محل از جانب افراد کاسته شود.

به وجود آمدن سامانه صیاد، باعث شده تا افراد به راحتی نتوانند با استفاده از دسته چک های مختلف اقدام به کلاهبرداری نمایند.

در ادامه برایتان نحوه استعلام و ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی را شرح داده ایم؛ چنانچه هنگام استعلام و یا ثبت چک خود در سامانه صیاد دچار مشکل شده اید، می توانید با مجموعه الو رایانه کمک تماس بگیرید تا کارشناسان ما اقدام به انجام این امور برای شما نمایند. 

سامانه صیاد بانک مرکزی

چک های صیادی، دارای شکل یکسان و به رنگ بنفش هستند و یک شناسه ۱۶ رقمی در بالای برگ چک خود دارند که باعث یکپارچگی سیستم چک در ایران شده است. هر فردی که که دارای چک صیادی باشد، برای صدور آن باید اقدام به ثبت آن در سامانه صیاد نماید و فرد دریافت کننده چک نیز با استفاده شناسه ۱۶ رقمی می تواند با استفاده از سامانه صیاد بانک مرکزی نسبت به وضعیت خوش حسابی صاحب چک استعلام بگیرد.

نحوه ورود به سامانه صیاد

برای اینکه بتوانید از امکانات سامانه صیاد استفاده کنید، ابتدا باید وارد صفحه اصلی این سامانه شوید و اطلاعات خود را وارد کنید. پس از آن هم می توانید هم از سایت اصلی سامانه صیاد و هم از برنامه های جانبی مورد تایید که این خدمت را ارائه می دهند، استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید:  سامانه ملی ثبت نام پروانه کسب

اصلی ترین راه ورود به سامانه استعلام چک صیادی، سایت بانک مرکزی به نشانی cbi.ir می باشد. البته برخی از بانک ها نیز در سایت اصلی خود این خدمت را ارائه می دهند ولی برخی امکانات ثبت و استعلام چک صیادی را در سایت های خود ندارند.

استعلام چک در سامانه صیاد

در حال حاضر در سایت بانک مرکزی امکان ثبت چک وجود ندارد و کاربران فقط می توانند، استعلام چک صیادی را دریافت کنند.

برایدریافت استعلام چک در سامانه صیاد باید وارد سایت بانک مرکزی به نشانی cbi.ir شوید و گزینه نظام های پرداخت و زیر ساخت را در قسمت نوار بالای سایت مطابق شکل انتخاب نمایید.

 

 

استعلام چک در سامانه صیاد

 

سپس در پنجره ایی که باز می شود، گزینه استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی را انتخاب کرده و شماره ۱۶ رقمی چک صیادی را وارد کنید، تا سامانه صیاد بانک مرکزی اطلاعاتی از قبیل میزان چک برگشتی صاحب حساب و از این قبیل اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.

 

استعلام چک در سامانه صیاد بانک مرکزی

 

استعلام چک در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن

راه دیگر استعلام چک صیادی، استفاده از اپلیکیشن های مورد تایید بانک مرکزی می باشد، اپلیکیشن هایی مانند برنامه آپ، تاپ، ۷۲۴، برنامه سکه و غیره.

پس از نصب یکی از اپلیکیشن های نام برده شده، می توانید از قسمت استعلام چک صیادی و با استفاده از کد ۱۶ رقمی درج شده در چک، استعلام خود را انجام دهید.

 

استعلام چک در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن

 

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

برای ثبت چک های صیادی در سامانه صیاد بانک مرکزی شما باید یکی از اپلیکیشن هایی که مورد تایید بانک مرکزی می باشد را بر روی گوشی خود نصب کرده و از طریق گزینه موجود در اپلیکیشن که مربوط به ثبت چک های صیادی می باشد، چک خود را در سامانه صیاد ثبت نمایید.

همانطور که پیش تر به توضییح آن پرداختیم، امکان ثبت چک صیادی در سایت بانک مرکزی و سایت برخی از بانک ها وجود ندارد، البته بهترین و راحت ترین راه برای ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، اپلیکیشن های مورد تایید بانک مرکزی مانند آپ و ۷۲۴ می باشد.

بیشتر بخوانید:  ثبت نام حج عمره ۱۴۰۲

چگونگی درخواست دسته چک صیادی

با توجه به قانون جدید چک از فروردین ۱۴۰۰، تمام دسته چک های صادره از طرف بانک ها، چک صیادی می باشند، بدین ترتیب سیستم بانکی و مبادلات چکی کشور یکپارچه خواهد بود.

درخواست شما برای دریافت دسته چک صیادی توسط رئیس شعبه بانک بررسی می شود و در صورتی که شما واجد شرایط دریافت دسته چک صیاد باشید، بانک به شما یک دسته چک صیادی با کد شناسه ۱۶ رقمی صیاد تحویل می دهد. اگر سابقه بد حسابی و یا چک برگشتی دارید، باید نسبت به سو اثر کردن آن اقدام نمایید.

در صورت نداشتن چک برگشتی و خوش حساب بودنتان، برای شما دسته چک صیادی صادر می شود.

در آخر

همان طور که در این مطلب به آن اشاره کردیم سامانه صیاد بانک مرکزی و چک های صیادی در جهت کاهش کلاهبرداری های مرتبط با صدور چک، روی کار آمدند. در حال حاضر برای بیش تر معاملات از چک های بنفش رنگ یا همان صیادی استفاده می کنند و باید اقدام به ثبت این چک در سامانه صیاد نمایند تا فرد دریافت کننده بتواند از وضعیت اعتبار چک با دریافت استعلام چک صیادی، مطلع شود.

اگر در خصوص ثبت چک در سامانه صیاد و یا نحوه گرفتن دسته چک صیادی، سوالی داشتید می توانید در مشاوران مرکز مشاوره الورایانه کمک بپرسید.

سوالات متداول 

چگونه می توان وارد سامانه صیاد بانک مرکزی شد ؟

می توانید از طریق اینترنت بانک و سایت های مختلف و همچنین اپلیکیشن های مورد تایید بانک مرکزی مانند آپ و ۷۲۴ برای ورود به سامانه صیاد بانک مرکزی استفاده نمایید.

چرا سامانه صیاد بانک مرکزی راه اندازی شده است ؟

سامانه صیاد بانک مرکزی برای سامان دهی وضعیت چک ها راه اندازی شده است.

[contact_info title] 

۱۱ نظر

  1. سلام من چجوری میتونم چک خودمو توی صامانه صیاد ثبت کنم

    • گروه الورایانه کمک

      با سلام وقت بخیر
      جهت دریافت استعلام چک در سامانه صیاد باید وارد سایت بانک مرکزی به نشانی cbi.ir شوید و گزینه نظام های پرداخت و زیر ساخت را انتخاب نمایید و ادامه مراحل را طبق دستورالعمل سایت انجام دهید.

    • سلام کاربر گرامی
      یکی از آسان ترین روش ها برای ثبت چک در سامانه صیاد، استفاده از اپلیکیشن های مورد تایید بانک مرکزی می باشد.
      برای ثبت چک خود می توانید، یکی از دو برنامه آپ و یا ۷۲۴ را دانلود و نصب نمایید. البته فراموش نکنید، اطلاعات کارت بانکی خود را نیز پیش از هر اقدامی در برنامه های مذکور ثبت نمایید تا احراز هویت شما تکمیل شده و اجازه ثبت چک خود را داشته باشید.

  2. سلام وقت بخیر
    آیا میتونم از طریق سامانه صیاد اقدام به اعتبار سنجی کنم ؟؟؟؟

    • سلام کاربر گرامی
      برای دریافت اعتبار سنجی خود باید از طریق سامانه مرات این موضوع را پیگیری نمایید.

  3. سلام وقت بخیر!
    من میخوام چکم رو در سامانه صیاد انتقال بدم آیا به تاییدیه بانک نیاز دارم؟؟؟

    • گروه الورایانه کمک

      با سلام کاربر گرامی
      با توجه به اهمیت موضوع چک و سامانه صیاد تاییدیه بانک الزامی بوده که در آینده متضرر نشوید.

  4. سلام یه چک صیادی به جای طلبم گرفتم، ولی اشتباهی به نام یکی دیگه انتقال داده شده در صورتی که اصل چک دست من هستش، الان باید چه جوری این اشتباه رو درست کنم؟

  5. من چه جوری می تونم چکم رو در سامانه صیاد ثبت کنم؟؟؟؟

    • سلام کاربر گرامی
      برای ثبت چک خود در سامانه صیاد می توانید از برنامه های مورد تایید بانک مرکزی، مانند آپ و ۷۲۴ استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *