خانه / سامانه اینترنتی / سامانه ملی ثبت نام پروانه کسب
دریافت جواز کسب

سامانه ملی ثبت نام پروانه کسب

جواز کسب در واقع مدرکی می باشد که با استفاده از آن شما می توانید کسب و کار خود را به صورت قانونی انجام دهید. افراد برای شروع کسب و کار به صورت قانونی، موظف هستند این مجوز را دریافت نمایند. بدون دریافت جواز کسب شما نمی توانید کاری را به صورت قانونی راه اندازی کنید. در این مقاله قصد داریم در رابطه با نحوه دریافت جواز کسب، مدارک و شرایط لازم آن مطالبی ارائه کنیم.

برای اینکه کسب و کار خود را از حالت پلمپ خارج کنید، باید جریمه پرداخت نموده و برای دریافت جواز کسب اقدامات لازم را انجام دهید.

پروانه کسب به دو صورت موقت و دائم وجود دارد. مجوز موقت یکسال اعتبار دارد و فقط یک بار برای شما صادر خواهد شد. همچنین اعتبار مجوزهای بلند مدت ۵ سال می باشد. به خاطر داشته باشید این مجوز هم به افراد حقوقی و هم به افراد حقیقی داده می شود.

دریافت جواز کسب

انواع جواز کسب

افراد شاغل باید بدانند که جواز کسب دارای انواع مختلفی می باشد. در ادامه باید اطلاع داشته باشند که کسب و کار آنها در کدام یک از این دسته ها قرار خواهد گرفت.

انواع جواز کسب شامل جواز کسب توزیعی، تولیدی، فنی و خدمات می باشد که در ادامه این مقاله قصد داریم هر یک از انواع آن را معرفی کنیم.

جواز کسب توزیعی

جواز کسب توزیعی برای کسب و کارهایی می باشد که اقلام مصرفی را به فروش می رسانند. اگر قصد دارید در زمینه فروش پوشاک، لوازم آرایش کسب و کار خود را راه اندازی کنید، باید اقدام به دریافت جواز کسب توزیعی نمایید.

جواز کسب تولیدی

این جواز کسب برای کسب و کارهایی راه اندازی خواهد شد که برای تولید و تهیه محصول، کار خود را شروع می کنند. برای مثال می توان تولیدی شیرینی، نان، مواد پلاستیکی، فلزی یا تولیدی پوشاک و… جواز کسب را نام برد.

جواز کسب فنی

جواز کسب فنی برای کسب و کارهایی که تعمیر وسایل و ابزار فنی و یا الکتریکی را راه اندازی می کنند صادر می شود. برای دریافت این جواز کسب باید مدرک فنی و حرفه ای مربوط به کسب و کار خود را داشته باشید.

از جمله این کسب و کارها می توان مغازه های تاسیساتی، لوله کشی، مکانیکی، تعمیرات ماشین لباسشویی، تعمیرگاه خودرو و تعمیر موبایل را نام برد.

جواز کسب خدماتی

این جواز کسب برای کسب و کارهایی صادر می شود که هدف آنها ارائه خدمات می باشد. برای مثال می توان آرایشگاه های زنانه و مردانه و کافی نت ها را نام برد.

مزایای دریافت جواز کسب

ممکن برای شما هم سوال باشد که داشتن جواز کسب چه مزایایی دارد و در راه اندازی کسب و کار جدید چه سودی می تواند برای افراد داشته باشد.

یکی از مهم ترین مزایای دریافت جواز کسب، پیدا کردن محلی برای کسب و کار می باشد. افراد با دریافت پروانه کسب می توانند خیلی راحت تر و با قیمت مناسب تر در شهرک های صنعتی محل مناسبی برای شروع فعالیت پیدا کنند. این نکته را به خاطر داشته باشید که شما برای شروع فعالیت خود تنها لازم است ۳۰ درصد کل هزینه را پرداخت کرده و مابقی هزینه را به صورت اقساطی پرداخت نمایید.

یکی دیگر از مزیت های دریافت جواز کسب، ثبت برند و علامت تجاری برای محصولات و نوع فعالیت کسب و کار می باشد. اگر فردی هستید که قصد دارد در کسب و کار خود پیشرفت کند، پس از دریافت مجوز می توانید فروش خود را از طریق برندسازی به شدت افزایش دهید.

شرایط دریافت جواز کسب

همانطور که گفته شد، یکی از شرایط دریافت جواز کسب، دریافت مدرک فنی و حرفه ای مربوط به کسب و کار می باشد. به عنوان نمونه برای شغل هایی مانند تعمیرات، شما باید مدرک فنی و حرفه ای مرتبط را داشته باشید اما برای شغل هایی مانند موبایل فروشی یا مغازه و فروش لوازم مختلف، نیازی به ارائه مدرک فنی و حرفه ای نمی باشد.

اولین مرحله برای اخذ جواز کسب، ثبت نام شرکت است. شما باید نوع شرکت خود را تعیین کنید، مانند شرکت تجارتی، شرکت سهامی خاص یا شرکت مسئولیت محدود، و سپس مستندات لازم را برای ثبت نام شرکت خود تهیه کنید. این مستندات شامل اساسنامه، وکالتنامه، اظهارنامه مالی و اطلاعات شخصی شرکا و مدیران است.

مرحله بعدی، اخذ کد اقتصادی است. کد اقتصادی یک شماره شناسایی است که برای شرکت شما اختصاص داده می‌شود. برای اخذ کد اقتصادی، باید به شعبه محلی سازمان ثبت اسناد و املاک (سازمان ثبت) مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.

سپس باید از سازمان مالیاتی شماره مشترک مالیاتی دریافت کنید. برای این منظور، باید به شعبه محلی سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و فرم‌های مورد نیاز را تکمیل کنید. در این مرحله، ممکن است نیاز به ارائه مدارکی مانند کارت ملی، اساسنامه شرکت و اظهارنامه مالی داشته باشید.

مرحله بعدی، اخذ پروانه کسب است. پروانه کسب نشان‌دهنده مجوز قانونی برای انجام فعالیت‌های تجاری است. برای اخذ پروانه کسب، باید به دفتر پروانه‌دهی مربوطه مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید. در این مرحله، ممکن است نیاز به ارائه مدارکی مانند اسناد ثبتی شرکت، ضمایم اساسنامه، اظهارنامه مالی، قراردادها و مستندات دیگر مرتبط با فعالیت شما باشد.

بیشتر بخوانید:  دریافت کارنامه دانش آموزان از سایتmy.medu.ir [راهنمای تصویری]

همچنین، در برخی موارد خاص مانند فعالیت در حوزه‌های مشخصی، مانند بانکداری، بیمه، حمل و نقل و غیره، ممکن است نیاز به مجوز‌های ویژه دیگری همچون مجوز بانکی، مجوز بیمه و غیره داشته باشید. در این صورت، باید مراحل مربوط به اخذ این مجوزها را نیز طی کنید.

لازم به ذکر است که مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ جواز کسب ممکن است در هر کشور و حتی در هر شهر یا منطقه دارای تفاوت‌هایی باشند. بنابراین، بهتر است قبل از آغاز فرایند اخذ جواز کسب، با مراجع مربوطه و دفاتر مربوطه در منطقه خود در ارتباط باشید و اطلاعات دقیق و به‌روز درباره نحوه و مدارک لازم را کسب کنید.

در نهایت، بعد از تکمیل مراحل و اخذ تمامی مدارک مورد نیاز، شما می‌توانید جواز کسب خود را دریافت کنید. جواز کسب نشان می‌دهد که شما به طور قانونی و با مطابقت با مقررات مربوطه مجوز برای انجام فعالیت تجاری خود دارید.

ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا معمولی (دارای اعتبار زمانی) یا دیگر عقود ناقله (سرقفلی، هبه، وصیت تملیکی، صلح در مقام بیع یا اجاره) و همچنین ارائه قراردادهای منعقده که بین متقاضی و افراد حقیقی و حقوقی (دولتی و غیر دولتی) رد و بدل می‌شود، اجباری است. لازم به ذکر است که طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون نظام صنفی، در صورتی که فردی قصد داشته باشد یک واحد صنفی ایجاد کند بایستی پیش از سپردن هرگونه تعهدی مبنی بر اجاره یا خرید مکانی به جهت فعالیت، باید برای گرفتن جواز کسب به اتحادیه صنف مربوطه مراجعه کند و در آن جا درخواست کتبی خود را ارائه دهد.

نمونه هایی از شرایط لازم دریافت جواز کسب

  • داشتن حداقل متراژ فضا
  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن
  • داشتن فضای کاری با شرایط محیط از جمله بهداشت محیط
  • ایمنی محیط
  • نصب دوربین های مدار بسته
  • داشتن حفاظ برای درب ورودی
  • دارا بودن فضای آشپزخانه
  • سرویس بهداشتی
  • داشتن تاییدیه ها و…

این نکته را به خاطر داشته باشید که برای برخی از مشاغل خاص باید یک سری مدارک ارائه شود تا مشخص شود شما برای دریافت مجوز کسب آن شغل صلاحیت فنی لازم را دارا هستید و می توانید به خوبی آن را انجام دهید.

متراژ مغازه برای دریافت جواز کسب

داشتن حداقل فضای اداری و یا تجاری برای شروع کسب و کار، یکی از مهم ترین قوانین برای دریافت پروانه کسب می باشد.

طبق اطلاعیه های موجود، هر کسب و کاری با توجه به نوع فعالیت خود باید دارای حداقل فضایی باشد تا بتواند به راحتی خدمات یا خرید و فروش کالا را در آن انجام دهد. در ادامه این مقاله حداقل متراژ مورد نیاز برای برخی مشاغل پرطرفدار را ارائه کرده ایم.

آرایشگاه زنانه در تهران: ۱۲ متر برای هر رسته شغلی

آرایشگاه مردانه در تهران: ۹ متر برای هر دسته

خرده فروشی پوشاک مردانه در تهران: ۱۲ متر

خرده فروشی محصولات لبنی: ۱۵ متر

شرایط گرفتن جواز کسب برای خانم ها

یکی از قوانین موجود در کشور این است که در برخی مشاغل، خانم ها به تنهایی نمی توانند اقدام به دریافت پروانه کسب نمایند. مشاغلی که در این دسته قرار می گیرند در واقع طبق میزان ارتباط آنها با جامعه، سختی کار، حساسیت کار، مشاغل فنی و … تعریف شده اند. برای مثال در شغل هایی مانند تولید پوشاک، املاک، رستوران، تبلیغات، فروش لوازم یدکی و … خانم ها به تنهایی نمی توانند جواز کسب دریافت کنند و حتما باید یک فرد مذکر را به عنوان مباشر خود معرفی کنند.

بعضی از مشاغل مردانه هم وجود دارند که خانم ها امکان دریافت جواز کسب را ندارند. از جمله این شغل ها می توان آرایشگاه های مردانه، سفره خانه، تعمیرگاه خودرو، تولیدی های خاص، کارگاه طلاسازی، خدمات تاسیسات برقی ساحتمان، خدمات عمرانی، مصالح ساختمانی، عمده فروشی آهن پروفیل و ضایعات و… را نام برد.

[contact_info title= “سامانه ملی ثبت نام پروانه کسب”] 

مدارک لازم برای جواز کسب

افرادی که برای دریافت جواز کسب اقدام میکنند باید تابعیت ایرانی داشته باشند. البته اتباع خارجی هم در صورتی که پروانه کار معتبر از وزارت کار و همچنین مجوز اقامت از وزارت کشور را داشته باشند می توانند پروانه کسب دریافت کنند.

برای تعیین وضعیت ملکی واحد صنفی باید مدارکی ارائه کنید که از جمله این مدارک می توان به سند مالکیت، اجاره نامه رسمی یا عادی به نام متقاضی، مبایعه نامه به نام متقاضی، قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمان های دولتی، نهاد ها، شرکت های تحت پوشش سازمان های دولتی، رسید پرداخت اجاره ببهای معتبر، حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره اشاره نمود.

از دیگر مدارکی که برای دریافت پروانه کسب نیاز دارید، ارائه گواهی خدمت یا معافیت دائم، گواهی اشتغال به تحصیل و همچنین دفترچه اعزام به خدمت بدون داشتن مهر غیبت و یا معافیت پزشکی می باشد.

داشتن مدرکی مبنی بر عدم سوء پیشینه

بیشتر بخوانید:  سایت ثبت نام ایران خودرو esale.ikco.ir | راهنمای ثبت نام خودرو

ارائه تست اعتیاد و گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر

آخرین مدرک تحصیلی خود را ارائه دهید. افراد بالای ۵۰ سال می توانند گواهی پایان تحصیلات ابتدایی یا مدارک مربوط به سواد خواندن و نوشتن را ارائه دهند.

داشتن مدرکی مبنی بر گواهی صلاحیت بهداشتی برای شغل هایی که به مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی مربوط می شوند.

ارائه مدارکی مبنی بر اینکه پرونده متقاضی یا پرداخت اوراق مالیاتی آن تشکیل شده است.

داشتن ۱۲ قطعه عکس همراه با مدارک شخصی مانند کپی شناسنامه و کارت ملی. افرادی که تابع خارجه هستند باید کپی تصویر گذرنامه خود را به جای کپی شناسنامه ارائه دهند.

مدارک لازم برای ثبت نام پروانه کسب اشخاص حقیقی

  • عکس پرسنلی متقاضی
  • تصویر سند مالکیت یا اجاره نامه به نام متقاضی
  • تصویر کارت ملی
  • تصویر صفحه شناسنامه
  • و در صورت نیاز و بسته به نوع شغل، کارت بهداشت

مدارک لازم برای ثبت نام پروانه کسب اشخاص حقوقی

  • عکس پرسنلی متقاضی
  • تصویر سند مالکیت یا اجاره نامه به نام متقاضی
  • تصویر کارت ملی
  • تصویر صفحه شناسنامه
  • تصویر اساسنامه و روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • طرح
  • لوگوی فروشگاه
  • تصویر مصوبه هیئت مدیره به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضاء

مدارک جهت آپلود در سامانه باید دارای حجم کمتر از ۱۲۰ کیلوبایت و فرمت JPEG باشد و برای آپلود اطلاعات چند برگی باید فایل Rar  کمتر از ۴ مگابایت باشد.

هزینه دریافت جواز کسب

برای گرفتن پروانه کسب نمی توان هزینه آن را به صورت دقیق بیان کرد. دریافت جواز کسب در ایران می تواند حداقل ۲ میلیون تومان هزینه داشته باشد. حداکثر هزینه دریافت هم برای هر کسب و کاری می تواند متفاوت باشد.

نحوه دریافت جواز کسب در ایران

در ایران تقریبا تمام کسب و کارهایی که قصد دارند به صورت قانونی فعالیت کنند، نیاز به دریافت پروانه کسب دارند. در ادامه این مقاله نحوه دریافت جواز کسب قرار داده شده است.

ابتدا به درگاه ملی مجوز های کشور به آدرس g4b.ir وارد شده و گزینه ” ثبت نام ” را انتخاب نمایید.

دریافت جواز کسب

در صفحه نمایش داده شده، اطلاعاتی از جمله نوع متقاضی، کد ملی، شماره شناسنامه، نام، تاریخ تولد، نام پدر، شماره موبایل و کد امنیتی را وارد کرده و گزینه ثبت نام را انتخاب نمایید. پس از تایید اطلاعات، ثبت نام شما انجام گرفته و نام کاربری و کلمه عبور به شماره همراه شما پیامک خواهد شد.

دریافت جواز کسب

پس از انجام ثبت نام، نام کاربری و گذر واژه خود را در صفحه نخست وارد کرده و گزینه ورود را انتخاب کنید.

دریافت جواز کسب

پس از ورود صفحه ای مشابه صفحه زیر برای شما نمایش داده خواهد شد و باید روی گزینه ثبت و پیگیری مجوز کلیک نمایید.

دریافت جواز کسب

در ادامه روی گزینه ثبت درخواست مجوز کلیک کنید.

دریافت جواز کسب

در این قسمت باید اطلاعاتی مانند دستگاه اجرایی، سازمان تابعه، موقعیت جغرافیایی، و نوع مجوز را انتخاب کرده و ادامه اطلاعات را وارد نمایید.

دریافت جواز کسب

در ادامه روی ثبت موقت یا ثبت نهایی کلیک کنید. با انتخاب هر یک از این گزینه ها، یک کد رهگیری به شما نمایش داده خواهد شد. در خواست شما برای سازمان مربوطه ارسال خواهد شد.

دریافت جواز کسب

در ادامه به سایت ایران اصناف یا همان سایت جواز اینترنتی به نشانی iranianasnaf.ir وارد شده و گزینه ” تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها ” را انتخاب کنید.

دریافت جواز کسب

در این قسمت باید کد رهگیری دریافت شده، کد ملی و کد امنیتی را وارد کرده و گزینه ” تایید ” را انتخاب کنید.

دریافت جواز کسب

سپس به صفحه اصلی سامانه وارد شده و گزینه ” درخواست صدور جواز کسب ” را لمس نمایید.

دریافت جواز کسب

در صفحه نمایش داده شده، پس از بررسی اطلاعات گفته شده از جمله مدارک مورد نیاز، اطلاعات خواسته شده مانند پروانه، نوع شخص متقاضی پروانه و مدت پروانه را تعیین کنید.

دریافت جواز کسب

در این مرحله باید رسته شغلی مربوط به شغل خود را انتخاب نمایید.

دریافت جواز کسب

در ادامه آیین نامه مجوز کسب را مطالعه کرده و گزینه ” تایید ” را انتخاب کنید. سپس اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و گزینه تایید و ادامه را لمس نمایید. چنانچه برای کد ملی فرد ثبت نام شده، قبلا پروانه کسبی ثبت شده باشد، برای ثبت پروانه کسب جدید بای در این قسمت اطلاعات شخص مباشر را وارد نموده و تایید کنید. پس از این مرحله، پیش نمایش اطلاعات به شما نشان داده خواهد شد و باید آن را مطالعه کرده و گزینه تایید و ادامه را انتخاب کنید.

در این بخش باید مدارک مورد نیاز را وارد نمایید.

پس از انجام مراحل فوق، کد رهگیری خود را دریافت می کنید و می توانید از بخش پیگیری ثبت نام با وارد کردن کد رهگیری و کد ملی، وضعیت درخواست خود را مشاهده کنید.

[contact_info title= “سامانه ملی ثبت نام پروانه کسب”] 

کلام پایانی

در مقاله فوق تمامی شرایط و مدارک لازم برای دریافت جواز کسب قرار داده شده است و همچنین نحوه دریافت جواز کسب را نیز به صورت تصویری ارائه شده است. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان ما در این زمینه تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *