خانه / سامانه اینترنتی / سامانه استعلام الکترونیکی ملک در ssaa.ir با کد ملی [ تصویری]
سامانه استعلام الکترونیکی ملک

سامانه استعلام الکترونیکی ملک در ssaa.ir با کد ملی [ تصویری]

سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی، یک سامانه الکترونیکی است که به افراد امکان استعلام آنلاین مالکیت یک ملک با استفاده از کد ملی و همچنین استعلام سند مالکیت با بارکد را می دهد. این سامانه، قسمتی از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و از طریق بخش پیگیری استعلام الکترونیکی ملک در دسترس عموم قرار دارد. با استفاده از این سامانه، کاربران می توانند به راحتی به مالکیت یک ملک دسترسی پیدا کنند و اطلاعات مالکیت آن را به صورت آنلاین دریافت کنند.

بخش قابل توجهی از دعاوی مطرح شده در سیستم قضایی کشور ما مربوط به دعاوی ملکی اعم از دعاوی حقوقی مانند الزام به تنظیم سند رسمی و دعاوی کیفری مانند فروش مال غیر بوده که علت اصلی آن، آگاهی نداشتن اشخاص از عدم اعتبار سند طرف مقابل در هنگام انعقاد قراردادهای ملکی می باشد.

این در حالی است که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه ای را راه اندازی نموده که با عنوان سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی شناخته شده و امکان استعلام غیر حضوری ملک و استعلام سند مالکیت با بارکد را برای کلیه افراد در سراسر کشور فراهم نموده است. بنابراین، استفاده از این سامانه و استعلام الکترونیکی ملک از طریق آن، قبل از انجام هرگونه معامله ملکی می تواند خطر مواجه شدن با کلاهبرداری های ملکی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

با توجه به اهمیت این مساله، در این مقاله به معرفی سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی پرداخته، سپس نحوه استعلام الکترونیکی ملک از سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی و استعلام سند مالکیت با بارکد از سامانه استعلام الکترونیکی ملک را توضیح خواهیم داد.

[contact_info title= “سامانه استعلام الکترونیکی ملک”] 

معرفی سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی

در کشور ما، متاسفانه بسیاری از افراد قبل از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی، به دفاتر معاملات املاک مراجعه کرده و مبایعه نامه را تنظیم می‌کنند. این عمل بدون اطلاع از اعتبار و اصالت سند مالکیت باعث شده که در بسیاری از معاملات املاک، مشکلاتی مانند عدم تفکیک سند و تنظیم سند توسط غیر مالک و فروش ملک غیر معتبر به وجود آید.

عدم اتصال دفاتر معاملات املاک به سیستم اداره ثبت اسناد و املاک، این امر را برای افرادی که قصد خرید یا فروش ملک دارند، پیچیده و در بسیاری از موارد خطرناک می‌کند. به همین دلیل، استفاده از سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی، قبل از هرگونه معامله ملکی، بسیار حائز اهمیت است و می تواند مشکلات مربوط به مالکیت ملکی را به شدت کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:  بیمه اربعین کربلا

با توجه به اینکه بسیاری از افراد در کشور ما بدون انجام مراحل قانونی و تنظیم سند رسمی، به فروش یا خرید ملک می‌پردازند، دعاوی مربوط به املاک از جمله دعاوی حقوقی مانند الزام به تنظیم سند رسمی و دعاوی کیفری مانند فروش ملک غیر معتبر، حجم قابل توجهی از پرونده‌های سیستم قضایی را تشکیل می‌دهند. این پرونده‌ها ممکن است چند سال طول بکشند و با هزینه‌های بسیاری برای طرفین و سیستم قضایی همراه باشند.

بنابراین، استفاده از سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی، قبل از هرگونه معامله ملکی، بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند مشکلات مربوط به مالکیت ملکی را به شدت کاهش دهد. با استفاده از این سامانه، می‌توانید صحت و اصالت سند مالکیت را بررسی کنید و از ورود به معامله‌هایی که با مشکلات قانونی همراه هستند، جلوگیری کنید. این اقدام، علاوه بر پیشگیری از مشکلات مالی و حقوقی، به کاهش حجم دعاوی مربوط به املاک نیز کمک خواهد کرد.

بسیاری از افراد در کشور ما، متاسفانه بدون انجام مراحل قانونی و تنظیم سند رسمی، به فروش یا خرید ملک می‌پردازند. این امر می‌تواند منجر به بروز مشکلات حقوقی و مالی شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، اقدام به استعلام ملک قبل از هرگونه معامله بسیار ضروری است. با انجام این اقدام، طرفین معامله می‌توانند از آخرین وضعیت ملک و سند مالکیت آن مطلع شوند و در صورت وجود مشکلات قانونی یا حقوقی، از ورود به معامله بازداری کنند.

سامانه استعلام الکترونیکی ملک

نحوه استعلام سند ملک

استعلام ملک به دو صورت حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود. در روش حضوری، طرفین معامله باید به اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه مراجعه کرده و مراحل استعلام را انجام دهند. اما در روش غیر حضوری، این امر به‌وسیله سامانه آنلاین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان‌پذیر است.

به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که پیش از هرگونه معامله و تنظیم مبایعه نامه و پرداخت هر گونه وجه، طرف معامله اقدام به استعلام ملک و انجام مراحل استعلام زمین و خانه نماید و از آخرین وضعیت ملک و سند مالکیت آن کسب اطلاع نماید. در صورت مشاهده موارد مشکوک یا مشکل‌دار، بهتر است از معامله بازداری شود تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

در حالی که استعلام ملک و سند مالکیت آن از روش حضوری به دلیل مشکلات مختلفی همچون طولانی بودن زمان، هزینه بالا، و از بین رفتن مدارک، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود، اما با توجه به پیشرفت فناوری و راه اندازی سامانه هایی مانند سامانه املاک و اسکان و سامانه استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و کد رهگیری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه ای با عنوان سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی راه اندازی کرده است.

بیشتر بخوانید:  نحوه ثبت نام لاتاری

این سامانه به کلیه شهروندان در سراسر کشور امکان استعلام غیر حضوری ملک را برای آنها فراهم می‌کند. با استفاده از این سامانه، می‌توان به راحتی و در کمترین زمان ممکن، صحت و اصالت سند مالکیت ملک را بررسی کرده و در صورت وجود مشکلات قانونی یا حقوقی، از ورود به معامله بازداری کرد. این سامانه علاوه بر کاهش مشکلات مربوط به مالکیت ملک، به حفظ حقوق شهروندان کمک می‌کند و بهبود فرآیند خرید و فروش ملک را تسهیل می‌کند.

بنابراین، استفاده از سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی، به عنوان یکی از روش‌های غیر حضوری استعلام، بسیار حائز اهمیت است و توصیه می‌شود که پیش از هرگونه معامله و تنظیم مبایعه‌نامه و پرداخت هر گونه وجه، از این سامانه جهت استعلام ملک استفاده شود.

نحوه استعلام الکترونیکی ملک از سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی

در این قسمت به توضیح نحوه استعلام الکترونیکی ملک از سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی می‌پردازیم. برای استعلام الکترونیکی ملک از این سامانه، مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا آدرس سایت سازمان ثبت سند و املاک به نشانی ssaa.ir را در مرورگر گوشی یا لپ تاپ خود جستجو کنید.

نحوه استعلام الکترونیکی ملک از سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی

در ادامه گزینه پیگیری استعلام الکترونیکی ملت را انتخاب نمایید.

نحوه استعلام الکترونیکی ملک از سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی

پس از ورود به سامانه، شناسه یکتا سند مالکیت خود را در کادر اول و حاصل جمع دو عدد را در کادر بعدی وارد کرده و گزینه ارسال را لمس نمایید.

نحوه استعلام الکترونیکی ملک از سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی

شناسه یکتا سند مالکیت یا شماره دفتر املاک، کد ۱۸ رقمی بوده که در سمت چپ سند مالکیت ثبت شده است.

[contact_info title= “سامانه استعلام الکترونیکی ملک”] 

کلام پایانی

در مقاله فوق در رابطه با نحوه ورود به سامانه استعلام الکترونیکی ملک و استعلام سند ملک، همچنین نحوه استعلام الکترونیکی ملت از سامانه استعلام الکترونیکی ملت با کد ملی را توضیح داده ایم. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق همچنان سوال یا ابهامی داریدف می توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *