خانه / سامانه اینترنتی / نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده + مدت اعتبار گواهی+ نحوه تمدید
نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده + مدت اعتبار گواهی+ نحوه تمدید

گواهی مالیات بر ارزش افزوده (VAT) یک مالیات مستقیم است که در بسیاری از کشورها برای کالاها و خدمات محاسبه و از مصرف کنندگان دریافت می شود. این مالیات بر اساس ارزش افزوده در هر مرحله از زنجیره تولید و فروش کالاها و خدمات محاسبه می شود. به عبارت دیگر، در هر مرحله از زنجیره، مالیاتی که در مرحله قبلی پرداخت شده است، به مبلغ ارزش افزوده کالا یا خدمات جدید اضافه می شود و در نهایت، مالیات کلی که باید پرداخت شود، مبلغی است که در زنجیره تولید و فروش به دست آمده است. در ادامه این مقاله در رابطه با گواهی ارزش افزوده و همچنین نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

گواهی مالیات بر ارزش افزوده به فروشندگان اجازه می دهد تا مبلغ مالیاتی که در هر مرحله پرداخت می کنند، به عنوان مالیات دریافتی از مصرف کنندگان به دولت پرداخت کنند. با این کار، فروشندگان می توانند قیمت کالاها و خدمات خود را در مقایسه با رقبای خود کمتر کنند و بیشترین سود را بدست آورند.

ارزش افزوده در واقع یک مالیات مستقیم بر روی کالاها و خدمات است که از مصرف کنندگان دریافت می شود و در نهایت به دولت واریز می شود. دارندگان گواهی ارزش افزوده مجاز به افزودن مقدار مالیات به قیمت کالاها هستند و این مبلغ را از مصرف کننده نهایی دریافت می کنند و به حساب دولت واریز می کنند.

برای دریافت گواهی ارزش افزوده، شرکت ها و فروشندگان باید درخواست خود را به دولت ارائه دهند و برای این منظور باید شرایط خاصی را از جمله ثبت نام شرکت، پرداخت مالیات و توافقنامه با دولت، رعایت کرده باشند. پس از تأیید شرایط، دولت گواهی ارزش افزوده را به شرکت یا فروشنده صادر خواهد کرد.

استفاده از گواهی ارزش افزوده به فروشندگان این امکان را می دهد تا مبلغ مالیاتی که در هر مرحله پرداخت می کنند، به عنوان مالیات دریافتی از مصرف کنندگان خود به دولت پرداخت کنند. این موضوع به فروشندگان این امکان را می دهد که قیمت کالاها و خدمات خود را کنترل کنند و با رقابت با رقبای خود، بیشترین سود را کسب کنند.

[contact_info title= “نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده”] 

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

گواهی مالیات بر ارزش افزوده یک مدرک است که به برخی افراد حقیقی و حقوقی اجازه می دهد که بر روی کالاها و خدمات خود، مالیات بر ارزش افزوده را اعمال کنند. برای استفاده از این گواهی، فرد یا شرکت باید درخواست خود را برای دریافت آن به دولت ارائه دهد و شرایط مشخصی را رعایت کند. پس از تأیید شرایط، دولت گواهی را به شخص یا شرکت صادر می کند.

در واقع، این گواهی به صاحبان آن اجازه می دهد تا مبلغ مالیاتی را که در هر مرحله پرداخت می کنند، به عنوان مالیات دریافتی از مشتریان خود به دولت پرداخت کنند. بنابراین، فقط افراد و شرکت هایی که دارای گواهی هستند، مجاز به اضافه کردن مالیات بر ارزش افزوده به قیمت کالاها و خدمات خود هستند.

بیشتر بخوانید:  ورود به سامانه دریافت حکم حقوق بازنشستگان کشوری www.cspf.ir

در برخی موارد، این گواهی به عنوان گواهینامه ارزش افزوده هم شناخته می شود. اما در هر صورت، نقش اصلی این مدرک، اجازه دادن به شخص یا شرکت برای اعمال مالیات بر ارزش افزوده به کالاها و خدمات ارائه شده است. در ادامه نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده را توضیح خواهیم داد.

  1. ابتدا سامانه گواهی مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir را جستجو کنید.
  2. پس از ورود به سامانه، عنوان “درخواست گواهینامه ثبت نام _ ارزش افزوده” را انتخاب نمایید.
  3. در ادامه نام کاربری و رمز عبور و همچنین کد امنیتی نشان داده شده را در کادر های مربوطه وارد کرده و گزینه “ورود به سامانه” را انتخاب کنید.
  4. پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور در کادرهای مربوطه، گزینه “ورود” را انتخاب کنید. در صفحه باز شده، گزینه “درخواست گواهینامه ثبت نام” را لمس نمایید.
  5. در صفحه جدید نمایش داده شده، دو مورد گزینه “کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی” و “توضیحات جهت درخواست گواهینامه” را تکمیل نموده و در ادامه گزینه “ثبت درخواست” را انتخاب کنید.

راهنمای تصویری نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

در ادامه این مقاله نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده را به صورت کامل و تصویری توضیح خواهیم داد. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده در سامانه، می توانید گواهی ارزش افزوده را دریافت کنید.

ابتدا سامانه گواهی مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir را جستجو کنید.

راهنمای تصویری نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

پس از ورود به سامانه، عنوان “درخواست گواهینامه ثبت نام _ ارزش افزوده” را انتخاب نمایید.

راهنمای تصویری نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

در ادامه نام کاربری و رمز عبور و همچنین کد امنیتی نشان داده شده را در کادر های مربوطه وارد کرده و گزینه “ورود به سامانه” را انتخاب کنید. اگر قبلا در این سامانه ثبت نام کرده باشید، نام کاربری و رمز عبور به شما تعلق گرفته؛ در غیر این صورت باید با انتخاب گزینه “مراحل انجام ثبت نام” از قسمت بالا، می توانید پس از وارد کردن اطلاعات خود، نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید.

راهنمای تصویری نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور در کادرهای مربوطه، گزینه “ورود” را انتخاب کنید. در صفحه باز شده، گزینه “درخواست گواهینامه ثبت نام” را لمس نمایید.

راهنمای تصویری نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

در صفحه جدید نمایش داده شده، دو مورد گزینه “کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی” و “توضیحات جهت درخواست گواهینامه” را تکمیل نموده و در ادامه گزینه “ثبت درخواست” را انتخاب کنید.

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

پس از تکمیل تمامی مراحل بالا، گواهی مالیات بر ارزش افزوده با موفقیت انجام شده و در نهایت اطلاعات شما در یک صفحه نمایش داده خواهد شد. پس از چند روز، گواهی مالیات بر ارزش افزوده شما صادر خواهد شد و با پست برای آدرسی که در سامانه کد اقتصادی ثبت کرده اید، ارسال می شود.

بیشتر بخوانید:  ثبت چک در سامانه پیچک | نحوه ثبت چک، ثبت انتقال و استعلام چک

مدارک لازم برای دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده

در مطالب بالا، نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده را به طور کامل توضیح داده ایم. در ادامه مدارک لازم برای دریافت گواهی را نیز توضیح خواهیم داد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اولیه گواهی ارزش افزوده

  • کد اقتصادی
  •  کد پستی دفتر یا محل فعالیت
  •  آدرس و کد پستی پیمانکار
  •  کپی مدارک شناسایی تمام اعضای شرکت
  •  گواهی فعالیت یا نام شرکت در سامانه رتبه بندی
  •  آگهی مربوط به تاسیس شرکت و تغییرات ایجاد شده در شرکت در صورت وجود
  •  وکالتنامه

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام مراحل پایانی گواهی ارزش افزوده

  • کد اقتصادی
  •  مدارک شناسایی همه اعضای شرکت
  •  نام بانک شرکت
  •  نام شعبه بانک
  •  شماره حساب
  •  کد شعبه
  •  تلفن و آدرس هیئت رئیسه شرکت
  •  آگهی تغییرات شرکت در صورت وجود

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده

پس از اینکه گواهی مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کردید، پس از مدتی اعتبار آن تمام خواهد شد و می توانید پس از پایان مهلت اعتبار آن را مجدد تمدید کنید. معمولا این گواهی به صورت ۶ ماهه و یک ساله برای افراد صادر می شوند. پس از اتمام مهلت ان، تمدید اعتبار گواهی ارزش افزوده، باید توسط خود فرد حقیقی یا حقوقی انجام شود.

نحوه تمدید گواهی ارزش افزوده

در مطلب بالا نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده را به صورت کامل توضیح داده ایم و در ادامه نحوه تمدید ان را نیز توضیح خواهیم داد.

ابتدا به سایت www.evat.ir وارد شوید.

پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، گزینه « ورود به سامانه» را انتخاب کنید.

نحوه تمدید گواهی ارزش افزوده

در ادامه گزینه “درخواست گواهینامه ثبت نام” را از منو سمت راست انتخاب نمایید.

نحوه تمدید گواهی ارزش افزوده

در صفحه جدید باز شده، کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی و توضیحات برای درخواست گواهینامه  را وارد نمایید. در مرحله اول تیک مروبط به گزینه «دارای گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده هستم» را فعال کرده و در ادامه کادر مربوط به اطلاعات آخرین گواهینامه را وارد کرده و در انتها گزینه “ثبت درخواست” را انتخاب کنید.

نحوه تمدید گواهی ارزش افزوده

[contact_info title= “نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده”] 

کلام پایانی

در مقاله فوق در رابطه با نحوه دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده را به صورت کامل و تصویری توضیح داده ایم. همچنین مدارک لازم جهت دریافت گواهی نیز ارائه شده اند. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *