خانه / سامانه اینترنتی / ثبت زمین های فاقد سند (sabtmelk.ir)
زمین های فاقد سند

ثبت زمین های فاقد سند (sabtmelk.ir)

در رابطه با روش های حقوقی جهت ثبت املاک فاقد سند، می توان سایت ثبت ملک به نشانی sabtmelk.ir را نام برد که بر اساس ماده ۱۴۷ قانون ثبت و همچنین قانون تعیین وضعیت ثبتی ساختمان ها و زمین های فاقد سند رسمی ایجاد شده است، و در بعضی موارد می توان سند رسمی برای املاک و اراضی را دریافت کرد. در واقع از طریق تکمیل درخواست اینترنتی در سامانه، می توان برای ثبت زمین های فاقد سند رسمی اقدام نمود.

بسیاری از ملک ها در گذشته فاقد سند رسمی بوده اند. در واقع مالکان برگه ای قدیمی که نشان دهنده مالکیت آنها بود را در اختیار داشتند. اما پس از تصویب قوانین ناظر بر ثبت املاک در کشور، مالکان  کشور باید املاک خود را به ثبت می رساندند و سند برای آن دریافت می کردند.

توان اثباتی اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی بیشتر بوده، به همین خاطر گرفتن سند رسمی برای املاک فاقد سند، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. از این رو، راه های حقوقی برای دریافت املاک فاقد سند رسمی پس از تصویب قوانین ثبتی پیش بینی شده، که در ادامه این مقاله قصد داریم راهکارهای حقوقی جهت گرفتن سند برای املاک فاقد سند رسمی را به طور کامل شرح دهیم.

در ادامه این مطلب، ابتدا در رابطه با مشکل املاک فاقد سند و همچنین راه های حقوقی جهت رفع مشکل املاک فاقد سند را توضیح خواهیم داد و در انتها نحوه گرفتن سند برای املاک فاقد سند را به طور کامل شرح می دهیم.

[contact_info title= “ثبت زمین های فاقد سند (sabtmelk.ir)”] 

مشکل املاک فاقد سند

دو نوع اسناد عادی و اسناد رسمی در کشور ما وجود دارد. اسناد رسمی، اسنادی هستند که در اداره ها و سازمان های مربوطه مانند اداره ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت شده باشد. اسنادی هم که توسط خود افراد روی برگه تنظیم شده و زیر آن امضا شده باشد، اسناد عادی می باشند.

اسناد رسمی که نشان دهنده مالکیت افراد می باشند نسبت به اسناد عادی و غیر رسمی ارزش و اعتبار بیشتری داشته و استناد به مالکیت آنها ساده تر می باشد. اسناد رسمی به دو صورت سند رسمی منگوله دار و دفترچه چند برگی و یا سند رسمی تک برگی بوده که اخیرا صادر می شود و دارای هولوگرام و شناسه یکتای سند مالکیت می باشد.

با این حال هنوز هم اشخاصی هستند که موفق به دریافت سند رسمی برای املاک خود نشده اند. از این رو سامانه ای راه اندازی شده که افراد می توانند از این طریق برای دریافت سند خود اقدام نمایند.

گرفتن سند رسمی برای اثبات مالکیت اهمیت زیادی داشته زیرا سند عادی ممکن است گاهی گم شود یا مورد جعل قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:  سایت گزینش آجا

به همین خاطر بسیاری از مالکان برای حل مشکل املاک فاقد سند خود اقدام می کنند. گاهی افراد این گونه تصور می کنند که دریافت سند رسمی برای املاک فاقد سند بسیار سخت بوده و هزینه زیادی نیاز دارد. اما در ادامه این مقاله قصد داریم راه های حقوقی برای حل مشکل املاک فاقد سند و نحوه گرفتن سند برای املاک را توضیح دهیم. 

راه های حقوقی گرفتن سند رسمی برای املاک فاقد سند

بر اساس ماده ۱۴۷ قانون ثبت، جهت صدور سند ملکی برای ساختمان های ایجاد شده روی زمین های با سابقه ثبت و همچنین صدور سند مالکیت برای زمین های کشاورزی و نسق های زراعی و باغات که بنا به دلایلی مانند فوت کردن مالک و یا عدم دسترسی به مالک و یا مفقودالاثر بودن وی، امکان صدور مالکیت وجود ندارد. هیاتی با نام هیات حل اختلاف ثبتی تشکیل می شود لذا به طور کلی، در این شرایط می توان اقدام به گرفتن سند رسمی مالکیت نمود:

اراضی کشاورزی، باغ ها و ساختمان هایی که دارای سابقه ثبت به نام اشخاص است و متقاضی، همه یا قسمتی از آن را به صورت عادی خریداری نموده است و به دلیل عدم دسترسی به مالک یا فوت ملک رسمی و یا ورثه، موفق به اخذ سند مالکیت نشده است؛

املاکی که دارای سابقه ثبت می باشد و متقاضی، مالک رسمی ملک مشاع بوده است و به دلیل عدم دسترسی به سایر مالکان ملک مشاع و یا فوت سایر مالکان و یا ورثه آنها، گرفتن سند مالکیت شش دانگ امکان پذیر نمی باشد؛

املاکی که عرصه آنها وقف شده است و متقاضی، عرصه را با حق احداث اعیان اجاره کرده است ولی موفق به گرفتن سند مالکیت برای اعیان نشده است که در این صورت، طبق راهکارهای حقوقی ارائه شده، این افراد می توانند اقدام به دریافت سند برای املاک فاقد سند نموده و مشکل خود را برطرف نمایند. لذا منظور از سند، دریافت سند رسمی در مواردی که در فوق ذکر گردید می باشد.

راهکار حقوقی برای گرفتن سند رسمی مالکیت، بر اساس ماده ۱۴۷ قانون ثبت آن است که متقاضیان، به سایت ثبت ملک مراجعه نموده و درخواست خود برای دریافت سند رسمی برای املاک فاقد سند را از طریق این سامانه ارائه نمایند.

درخواست صدور سند تک برگی و رسمی از طریق سامانه ثبت ملک، صرفا برای مواردی است که در بالا ذکر شد. بنابراین افراد با شرایط زیر نمی توانند برای ثبت سند مالکیت در این سامانه درخواست طرح کنند.

اراضی و املاکی که سابقه ثبتی نداشته باشند؛

املاک فاقد بنا اعم از اینکه محصور یا غیر محصور باشند؛

بیشتر بخوانید:  بازیابی کد بورسی با کد ملی

املاک و اراضی که مالک آنها در قید حیات بوده و امکان دسترسی به وی برای تنظیم سند رسمی وجود دارد؛

املاک و اراضی که مالک آنها فوت کرده است ولی متقاضی، برای ثبت ملک به ورثه وی دسترسی داشته و امکان انتقال سند رسمی از طریق دفاتر اسناد رسمی وجود دارد.

نحوه گرفتن سند برای املاک فاقد سند

برای دریافت سند رسمی ملک، ابتدا به سایت اینترنتی ثبت ملک به نشانی sabtemelk.ir و با عنوان ” سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت ” را جستجو کرده و اولین سایت نشان داده شده در نتایج گوگل را انتخاب کنید.

ثبت زمین های فاقد سند

بعد از ورود به سامانه، در صورت داشتن شرایط ثبت سند مالکیت برای املاک فاقد سند، گزینه ” درخواست پذیرش جدید ” را انتخاب کرده و چنانچه قبلا در این سامانه ثبت کرده اید، از طریق تکمیل درخواست اقدام کرده و یا برای پیگیری صدور سند مالکیت، گزینه ” اطلاع رسانی پرونده ” را لمس نمایید.

ثبت زمین های فاقد سند

در ادامه پس از مطالعه توافقنامه موجود در سایت، در زمینه ثبت ملک از طریق ماده ۱۴۷ قانون ثبت، حایز شرایط بودن را انتخاب و تایید نموده و وارد مرحله بعدی شوید.

ثبت زمین های فاقد سند

جهت ثبت تقضای صدور و دریافت سند مالکیت برای ملک های  فاقد سند، اگر شخص حقیق یا حقوقی هستید، کادر مربوطه را انتخاب کرده و همچنین کادرهایی که با علامت * هستند را کامل نمایید.

ثبت زمین های فاقد سند

در این مرحله باید مشخصات خود ملک مانند محل وقوع، نوع ملک و مشخصات ثبتی ملک را وارد کنید.

ثبت زمین های فاقد سند

در ادامه موضوع درخواست خود را مشخص کرده و به سوال ” آیا از طریق ماده ۱۴۷ اصلاحی قانون ثبت، درخواست صدور مالکیت داده اید یا خیر ” پاسخ دهید.

ثبت زمین های فاقد سند

جهت تکمیل مراحل گرفتن سند رسمی برای ملک های فاقد سند، باید مدارک خواسته شده را کامل بارگذاری کنید. ابتدا از کادر مربوطه، نوع مدرک را انتخاب نموده و فایل مربوطه را به آن ضمیمه کنید.

ثبت زمین های فاقد سند

دریافت سند رسمی از طریق سایت ثبت ملک، نیاز به پرداخت هزینه دارد.

ثبت زمین های فاقد سند

در آخر باید فرم درخواست خود در سامانه را تکمیل کرده، پرینت بگیرید و همراه سایر مدارک به اداره ثبت ارسال کنید.

ثبت زمین های فاقد سند

پس از پست کردن مدارک، شماره مرسوله پستی و تاریخ ارسال آن را در سامانه وارد کنید.

ثبت زمین های فاقد سند

در انتها شماره پرونده خودتان را جهت پیگیری های بعدی دریافت کرده و یادداشت نمایید.

کلام پایانی

در مقاله فوق در خصوص مشکل املاک فاقد سند، ثبت زمین های فاقد سند و راه های حقوقی گرفتن سند رسمی برای املاک فاقد سند مطالبی ارائه کرده ایم. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *