خانه / سامانه اینترنتی / نحوه خرید خودرو از بورس کالا
سامانه خرید خودرو از بورس کالا

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

در حال حاضر خرید خودرو از بورس کالا، به صورت حضوری و غیرحضوری، ازطریق مراجعه به کارگذاری رسمی بورس و همچنین روش های الکترونیکی از طریق سامانه های معتبر کارگذاری های معاملاتی، انجام میشود.

با توجه به اعلام شورای عالی بورس، و اوراق بهادار عرضه خودرو در بورس را، در بورس کالا با هماهنگی وزارت به تصویب رساند، که طی این تصویب، ۸ خودرو جدید به بازار بورس ارائه شد. اخیرا بورس کالای ایران، اقدام به فراهم سازی زیرساخت های لازم جهت خرید خودرو از این بازار فیزیکی، پرداخته است.

هدف از فراهم سازی این بستر، ایجاد محیطی امن، برای خرید انواع خودرو، با قیمت های استثنایی و منصافه میباشد.

در طی چندین سال اخیر، با درنظر داشتن میزان تورم و شرایط اقتصادی موجود در جامعه، همچنین وجود افراد سودجو و سو استفاده گر، در دسترس بودن ماشین با قیمت منصفانه، برای افراد داوطلب خرید ماشین، مقداری دشوار شده است.

اما خبر خوب این است که در حال حاضر، امکان خرید خودرو از طریق بورس کالا، برای اقشار مختلف جامعه با قیمت مناسب فراهم شده است.

با توجه به اهمیت موضوع نحوه خرید خودرو با قیمت مناسب، از طریق بازار بورس کالا، در ادامه ی مطلب در رابطه با شرایط ثبت نام خرید خودرو از بورس، راهنمای اعلام شماره حساب وکالتی، جهت خریداری ماشین از بازار بورس کالا، ماشین های معرفی شده در این بازار، نحوه خرید خودرو از بورس و همچنین زمان دریافت آن و نکات مهم در رابطه با خرید خودرو از بورس کالا را توضیح داده ایم.

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

داوطلبان جهت خرید خودرو از بورس کالا، لازم است از شرایط خرید ماشین از این بازار مالی، آگاه بوده و دارای شرایط اعلام شده باشند و با توجه به آن، جهت خرید خودرو از طریق بورس کالا، اقدام کنند.

شرایط خرید خودرو از بورس کالا عبارتند از:

  • سهامداران بازار بورس کالا و خدمات، باید کدبورسی بازار فیزیکی بورس کالا را دریافت نمایند.

داوطلبان باید در ابتدا، دارای حساب وکالتی بوده و با در دست داشتن فرم و معرفی نامه دریافت کدبورسی بازار فیزیکی بورس کالا، به یکی از شعب بانک موردنظر خود، مراجعه نمایند و پس از آن، اقدام به افتتاح حساب وکالتی، کنند.

  • اشخاصی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند، الزاما باید دارای کدبورسی باشند.
  • افراد باید جهت خرید خودرو از بورس کالا، به سامانه های معاملاتی کارگذاری معتبر، مانند سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگذاری مفید، ماشین خود را خریداری نمایند. (خرید به صورت آنلاین)
  • جهت اقدام به خرید خودرو از بورس کالا، باید مبلغ ذکر شده برای خرید خودرو در بورس کالای ایران، به حساب وکالتی واریز نمایید.

بعد از عرضه خودروهای ایران خودرو در بازار بورس کالا و سرمایه، شرکت بزرگ ماشین سازی دیگری نیز، ماشینی با عنوان شاهین را جهت عرضه در این بازار آماده ساخته و اطلاعیه ای خبر از قطعی بودن حضور شاهین، همچنین زمان عرضه آن را در بورس اعلام کرده.

همچنین پس از جلسه ای اخیرا در بازار بورس کالا و سرمایه انجام شده، اعلام گردیده که به صورت کلی ۸ خودرو وارد عرصه فرابورس شده، که اسامی این خودرو ها به شرح زیر میباشد:

نام خودروهای مورد عرضه در بورس کالا

فیدلیتی و دیگنیتی

شاهین

دو مدل هایما S۵ و S۷

لاماری ایما

دایون y۵

وانت دو کابین کاپرا

کامیونت ۶ تن فاو تایگر (Tiger V)

کشنده تک محور CA۴۱۸۰

کامیون فورس

امپاور

وانت کارا

 

شرایط دریافت خودرو وانت کارا

مهلت ثبت سفارش این خودرو ۲۴ آبان ماه است.

میزان پیش دریافت خودرو وانت کارا ۱۰ درصد میباشد.

محدودیتی در تعداد ثبت سفارش با هر کد بورسی جهت خرید وانت کارا وجود نخواهد داشت.

افرادی که قبل تر در عرضه های قبلی موفق به دریافت این خودرو شدند هم میتوانند جهت دریافت مجدد آن نیز اقدام نمایند.

همچنین خرید خودرو وانت کارا برای مشتریان حقوقی نیز بلامانع است.

سرمایه گذاران در بازار بورس کالای ایران، جهت آگاهی از اطلاعیه های رسمی منتشر شده از سمت این بازارمالی، باید از طریق سامانه ime.co.ir، اقدام کنند.

حساب وکالتی بورس کالا

افرادی که قصد معامله در بورس کالا را دارند، باید افتتاح آنلاین حساب وکالتی را انجام دهند. حساب وکالتی متصل به کارگذاری های بورس می باشد، که از این طریق امکان برداشت وجه لازمه جهت انجام معامله در بازار بورس کالا، از حساب مشتری فراهم شده است.

معامله گرانی که در سامانه سجام، مراحل احراز هویت خود را انجام داده و قصد خرید از بازار بورس کالا و سرمایه را دارند، باید جهت افتتاح حساب وکالتی (حساب آنلاین) اقدام کنند.

حساب آنلاین وکالتی به کارگذاری متصل شده و امکان اینکه کارگذار پیش پرداخت لازمه را جهت انجام معامله از حساب مشتری برداشت نموده، و در انجام فرآیند هرچه سریع تر معامله اثربخش می باشد.

نحوه افتتاح حساب وکالتی آنلاین بورس کالا به این صورت است که، داوطلبان باید به سایت Ebgo.ir مراجعه نمایند.این سایت که مربوط به مدیریت معاملات بین کارگذاری ها و مشتریان در حوزه بورس کالا میباشد، نقش بسیار مهمی در فرآیند دریافت کد بورسی کالا و همچنین دریافت معرفی نامه جهت افتتاح حساب وکالتی دارد.

توجه نمایید که پس از افتتاح حساب وکالتی نیاز به تایید این حساب دارید، به این صورت که می بایست شماره حساب افتتاح شده به اطلاع کارگذاری برسد، که این حساب تایید شده، و برداشت از آن برای شرکت در معاملات بورس کالا بلامانع باشد.

چنانچه قصد فعالیت در کارگذاری مفید را داشته باشید باید جهت افتتاح حساب وکالتی بورس کالا مفید، اقدام نموده و اگر قصد فعالیت در کارگذاری آگاه را دارید باید جهت افتتاح حساب وکالتی بورس کالا آگاه، اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید:  راهنمای گام به گام ثبت نام سامانه سجام

علاوه بر کارگذاری های مفید و آگاه، افراد متقاضی جهت فعالیت و خرید کالاهایی مانند خودرو، از طریق کارگذاری بانک ملت، بانک ملی، بانک سپه هستند، که جهت فعالیت در بازار سرمایه هر یک از بانک ها، متقاضیان می بایست در بانک انتخابی خود به افتتاح حساب وکالتی بورس کالا بپردازید.

اعلام شماره حساب وکالتی برای خرید خودرو از بورس کالا

در مطالب قبلی، در رابطه با شرایط نام نویسی خرید خودرو از طریق بازار بورس کالا توضیحاتی دادیم.

در این بخش نیز قصد داریم نحوه اعلام شماره حساب وکالتی جهت خرید خودرو از بورس کالا، را بیان کنیم. بنابراین در مورد اعلام شماره حساب وکالتی جهت خرید خودرو از طریق بازار بورس کالا، در سایت خرید آنلاین بورس کالا در کارگذاری مفید، توضیحات لازم بیان شده.

جهت اعلام شماره حساب وکالتی برای خرید خودرو از بورس کالا، باید در ابتدا وارد سامانه mofid.ebgo.ir شده سپس گزینه ” اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار “ را لمس نمایید.

در این قسمت نیز باید کدملی و شماره موبایل خود را در کادر مربوطه وارد نموده، سپس کد امنیتی را نیز وارد نمایید، سپس روی گزینه ادامه کلیک نمایید.

بعد از ورود به سامانه مفید به آدرس اینترنتی mofid.ebgo.ir، اشخاص داوطلب خرید خودرو از بورس کالا، به راحتی میتوانند، برای ثبت اعلام شماره حساب وکالتی جهت خرید خودرو از بورس کالا و خدمات، اقدامات لازم را اتخاذ نمایند.

اشخاصی که قصد دارند در بازار سرمایه ایران، سرمایه گذاری نمایند، باید در رابطه با کارمزد انواع معاملات بورسی، مطالعه و آگاهی را داشته باشند.

دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو

در مطالب قبلی در رابطه با نحوه اعلام شماره حساب وکالتی جهت خرید خودرو از بورس کالا، توضیحاتی را شرح داده ایم.

در این بخش نیز قصد داریم در رابطه با نحوه گرفتن کد بورس کالا، صحبت نماییم. جهت دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو، در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگذاری مفید، توضیحات لازم به صورت کامل شرح داد شده است:

برای دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو، باید در ابتدا وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری مفید، به آدرس اینترنتی mofid.ebgo.ir شوید. در پنجره باز شده گزینه ” اخذ کد آنلاین در بورس کالا “ را انتخاب نمایید.

دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو

در این مرحله باید کد ملی و شماره موبایل خود را در جایگاه مشخص شده وارد نمایید، کد امنیتی را وارد نموده سپس گزینه ادامه را لمس نمایید.

دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو

پس از انجام اقدامات قسمت قبل، کدی ۵ رقمی به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد، این کد را وارد نمایید، سپس گزینه تایید را انتخاب کنید.

دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو

در این مرحله باید فرم اطلاعات کاربر را تکمیل کرده و گزینه ادامه را لمس کنید.

دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو

 

در این بخش نیز باید فرم اطلاعات نشانی شخص حقیقی را به صورت کامل تکمیل کرده و بعد گزینه ادامه را انتخاب کنید.

دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو

در این بخش باید اطلاعات شغلی را در جایگاه مشخص شده وارد، سپس گزینه ادامه را لمس کنید.

دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو

در این مرحله، الزامی است است اطلاعات مالی خود را به صورت کاملا صحیح وارد نموده سپس گزینه ادامه را لمس کنید.

دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو

حالا در این قسمت باید اطلاعات بانکی مربوط به خود را وارد، سپس گزینه ادامه را انتخاب نمایید.

دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو

در این مرحله، باید اسناد مورد نیاز را آپلود کنید و سپس گزینه ادامه را انتخاب نمایید.

دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو

در این پنجره عبارت بازار فیزیکی بورس کالا را انتخاب کنید.

دریافت کد بورسی کالا برای خرید خودرو

در آخر نیز به منظور تکمیل مراحل اخذ کد بورس کالا، باید گزینه قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی را انتخاب نمایید.

اشخاصی که قصد دارند در معاملات بازار بورس و اوراق بهادار تهران شرکت نمایند، باید در ابتدا، کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، از تمامی شرایط و آگاه بوده و اطلاعات کافی را در این زمینه داشته باشند.

خودروهای ارائه شده در بورس کالا

اشخاصی که قصد انجام معاملات در بازار بورس خودرو را دارند، باید از خودرو های ارائه شده در بازار بورس کالا آگاهی لازم را داشته باشند.

جهت عرضه انواع خودرو، در بازار فیزیکی بورس کالا، مانند دیگر کالاهای عرضه شده، اطلاعیه های رسمی، از سمت بورس کالای ایران، در رابطه با جزئیات عرضه این کالا برای داوطلبان، اطلاع رسانی خواهد شد.

سرمایه گذاران بازار سرمایه، باید جهت آگاهی از اطلاعیه های رسمی منتشر شده از سمت شرکت سپرده گذاران مرکزی، از طریق سامانه کدال اقدام نمایند.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

به طورکلی جهت خرید خودرو از بورس کالا ابتدا باید به افتتاح حساب وکالتی پرداخته، سپس اقدام به دریافت کد بورسی کالا نموده و جهت سرمایه گذاری با سوددهی بیشتر، از سامانه کدال www.codal.ir غافل نشوید.

 

عرضه خودرو، در بازار فیزیکی کالا و سازمان بورس اوراق بهادار، یکی از امکاناتی است که در این بازار بورسی، جهت ارائه خودرو با قیمت منصفانه به سهامداران بازار بورس و سرمایه ارائه خواهد شد.

جالب است بدانید امکان خرید انواع خودرو در این بازار، به صورت حضوری و الکترونیکی، فراهم شده. بنابراین در ادامه مطلب در رابطه با نحوه خرید خودرو از بورس کالا، توضیحاتی ارائه داده ایم.

در روش حضوری جهت خرید خودرو از بورس کالا، داوطلبان این بازار مالی باید به یکی از کارگذاری های رسمی بورس اوراق بهادار، مراجعه نمایند و بعد از تکمیل فرم های مورد نیاز، در رابطه با خرید خودرو، از طریق این بازار برای آنان، کد مشتری صادر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  سامانه جامع تجارت ایران

جهت خرید خودرو از بورس کالا به روش الکترونیکی، در قدم اول متقاضی باید وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگذاری مفید به آدرس اینترنتی mofid.ebgo.ir شده، سپس نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نماید، و بعد از وارد کردن کد امنیتی، گزینه ورود را لمس نماید.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

در این بخش، اشخاص داوطلب خرید ماشین، بعد از ورود به سایت خرید آنلاین بورس کالای کارگذاری مفید، مجازند به صورت غیرحضوری اقدام به انجام مراحل نمایند.

اشخاص داوطلب، بعد از ثبت نام اینترنتی، در سایت سجام جهت اخذ کد بورسی، باید برای تکمیل مراحل دریافت کدمعاملاتی خود، مراحل احرازهویت سجام را انجام دهند.

احرازهویت سجام نیز به دو روش حضوری و الکترونیکی انجام میشود. مدارک لازم جهت احرازهویت حضوری سجام عبارتند از:

اصل کارت ملی و فتوکپی آن، اصل و کپی شناسنامه، ارائه کپی آخرین مدرک تحصیلی (الزامی نیست)، کدپیگیری ده رقمی سجام.

زمان خرید خودرو از بورس کالا

متقاضیان بازار بورس کالای ایران، از طریق نام نویسی در سامانه های معتبر کارگذاری های رسمی، مانند کارگذاری مفید و کارگذاری آگاه، پس از وارد مشاهده اطلاعیه عرضه خودرو در ۲۶ مرداد ماه، در سایت بورس کالای ایران، تا ساعت ۱۷ قبل از روز معاملات جهت خرید خودرو از بورس کالا ایران، اقدام نمایند.

اشخاصی قصد دارند در شرکت سپرده گذاری مرکزی سرمایه گذاری نمایند، الزامی است که در ابتدا در مورد خدمات شرکت های سرمایه گذاری، مطالعه و آگاهی کامل را داشته باشند سپس جهت سرمایه گذاری اقدامات لازم را انجام دهند.

سامانه کدال

سامانه کدال به آدرس اینترنتی www.codal.ir توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس شده که در آن تمامی اطلاعات مالی و سهامی شرکت های بورسی و همچنین شرکت های فرابورسی در اختیار مردم عادی و سرمایه گذاران بازار سرمایه به صورت کاملا رایگان قرار خواهد گرفت.

سرمایه داران با مطالعه اطلاعات موجود در سامانه www.codal.ir ارزش واقعی سهام شرکت ها را پیش بینی کرده و به تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری روی آنها خواهند پرداخت.

به طور کلی سامانه کدال مخفف جمله ( Comprehensive Database Of All Listed Companies ) به معنای ” پایگاه اطلاعات جامع شرکت های موجود در بازار بورس اوراق بهادار “ است.

هدف از تاسیس سامانه کدال، حمایت از حقوق سرمایه گذاران در بازار بورس، همچنین دسترسی راحت سرمایه گذاران به اطلاعات شرکت ها، شفاف سازی اطلاعات بازار بورس، فراهم سازی اطلاعات مورد نیاز جهت تحلیل کاربران و انتخاب بازار مناسب برای سرمایه گذاری، ساماندهی و توسعه بازار سرمایه و… می باشد.

برخی از پرکاربرد ترین اطلاعات موجود در سایت کدال ( www.codal.ir ) عبارتند از:

  • گزارش فعالیت هیئت مدیره در دوره ۱۲ ماهه:

بعد از اینکه گزارزش صورت های مالی ۱۲ ماهه (سالانه) شرکت ها منتشر شود، سامانه کدال مجمع عمومی سالانه را برگزار خواهد کرد.

بعد از برگزاری این مجمع الزامی است که شرکت ها گزارش های حسابرسی شده ی خود را که به صورت سالیانه هستند به مجمع ارائه نموده و در سامانه کدال منتشر خواهد شد.

در این گزارش هیئت مدیره موظف است در رابطه با اینکه عملکرد شرکت در سال گذشته و پیش بینی در سال آینده، و همچنین سرمایه گذاران و سهامداران از طریق مطالعه اطلاعات جمع آوری شده می توانند در رابطه با سهام این شرکت سرمایه گذاری انجام دهند یا خیر، بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند.

  • صورت های مالی میان دوره و پایان دوره شرکت ها:

تمامی شرکت ها موظف اند اطلاعات صورت های مالی ۳ ماهه ی خود را از طریق سامانه کدال در اختیار کاربران و سرمایه گذاران قرار دهند، که سرمایه گذاران با مراجعه به سایت کدال بتوانند به اطلاعات ۳، ۶، ۹ و ۱۲ ماهه شرکت ها دسترسی داشته باشند.

  • گزارش های ماهانه فعالیت شرکت ها:

در این نوع گزارش شرکت ها موظف اند اطلاعاتی در رابطه با میزان، حجم و همچنین ارزش ریالی فروش کل خود به صورت ماهیانه و میزان خدمات ارائه شده توسط آنان در این بازه زمانی، جهت شفاف سازی برای سرمایه گذاران ارائه دهند.

به صورت کلی سامانه کدال شامل تمامی اطلاعات مالی شرکت های ثبت شده در بازار بورس و سرمایه بوده که اطلاعات خلاصه ای در رابطه با این سامانه را در مطلب فوق شرح دادیم.

نکات مهم خرید ماشین از بورس کالا

جهت معامله خودرو در بازار بورس کالا و سرمایه، جلسه معاملات حراجی نیز برگزار خواهد شد. به این معنا که چنانچه تقاضا برای خرید خودرو بیش از میزان عرضه آن خودرو باشد، افراد متقاضی بتوانند با نرخ عادلانه تری کالای مدنظر خود را خریداری نمایند.

داوطلبان میتوانند با اطمینان خاطر بیشتری، به نسبت بازار خارجی، در بازار فیزیکی بورس کالا، خودرو خود را خریداری نمایند.

خودرو به صورت مستقیم در بازار بورس، از سمت تولید کنندگان خودرو، با قیمتی منصفانه به دست مشتریان خواهد رسید.

کلام آخر

نکته ی حائز اهمیت در رابطه با خرید خودرو از بازار بورس ایران، این است که متقاضیان پیش از اقدام به سرمایه گذاری در هر شرکت، ابتدا با مراجعه به سامانه های معرفی شده از جمله سامانه کدال، اطلاعاتی در رابطه با تمامی مراکز کارگذاری و شرکت ها را مطالعه نموده و با آگاهی کامل اقدام به هرگونه سرمایه گذاری و خرید از بورس کالا نمایند.

چنانچه در سرمایه گذاری خود سردرگم شده و در تصمیم گیری خود دچار ابهام هستید میتوانید جهت دریافت مشاوره های بورسی و سرمایه گذاری، با متخصصان مجموعه ما تماس حاصل نموده و بهترین گزینه را جهت سرمایه گذاری خود اتخاذ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *